دموکراسی خلقی و دیکتاتوری پرولتاریا
نوشته: محمد عوض نوشته: محمد عوض

مسکو :2011/08/02

در مباحث قبلی بر سر دموکراسی بصورت عام بحث نمودیم لزوم به تکرار ندارد.
زمانیکه ما از دموکراسی خلق نام میبریم همزمان با آن باید بدانیم – آن در صورت ممکن است که حکومت ویا حاکمیت خلق وجود داشته باشد ویا هم قدرت به نمایندگان آن یعنی حزب طراز نوین .معنی کلی حزب طراز نوین عبارت از حزب است دارای اندیشه مارکسیستی که حاکمیت خلق ، دیکتاتوری پرولتاریا در سر خط وظایف آن میباشد و قدرت را از طبقه حاکمهء بورژوازی به طبقهء کارگر انتقال مینمایند و به استثمار فرد از فرد خاتمه می بخشد. مالکیت بر وسایل تولید دسته جمعی میگردد، راه برای کار به اندازهء استعداد ومزد به اندازه کار داده میشود باز میگردد ( و در مراحل بالائی آن کار به اندازه قدرت و توان و مزد به اندازهء ضرورت) این شعار در بعضی از کشور های دنیا کاملاخود بخودی نزدیک به تاءمین است.مثلآ در بعضی کشور های اروپا.
چیزیکه مغایر اهداف تیوریک است آن عبارت از تشکیل سیستم مجموع از روابط اجتماعی وسیاسی است که آن صرف در موجودیت احزاب طراز نوین ممکن است. ولی انتقال فرماسیون از لحاظ اقتصادی به مرحله بالاتر ان زمانی نگه و پابر جا باقی میماند که این انتقال در سطح جهانی ویاقطر از جهان صورت بگیرد، در غیر آن ممکن است در مواردی هم به عقب بر گردد.برای دقت به این موضوع ضرور است تا فر هنگ؛ کلتور،سواد، اقتصاد و اجتماع از هر لحاظ اماده باشد که این آمادگی( شرایط عینی و ذهنی نامیده میشود) در غیر ان مشکلات در برابری بر آورده ساختن اهداف بوجود می اید تا خونریزی های بی پایان که سرحد آن از کنترول می بر اید.این یک حقیقت است که عدم مساعدت شرایط عینی و ذهنی برای دیگر گونی سیستم ها باعث شکست و عقب گرد دست آورد ها میگردد.
دمو کراسی ملی و حاکمیت زحمتکشان
درین نوع از دولت و حکومت باز هم شرایط عینی و ذهنی جامعه شرط اول محاسبه میگردد.
دولت و حکومت به اشتراک وسیع از نمایندگان اقشار مختلف جامعه تشکیل میگردد ؛ وحاکمیت زحمتکشان بوسیلهء آنهائیکه در تشکیل حاکمیت سهیم اند تامین میگردد. زیاد تر درین پروسه روشنفکران ، احزاب سیاسی چپ دموکراتیک ، ملی ووطنپرست ، کارگران ، دهقانان و گروه ها و اقشار مختلف جلب میگردد. با در نظر داشت خصوصیات فرماسیونی جامعه راه رشد اقتصادی و اجتماعی اختیار و برای انتقال به مرحلهءبعدی رهبری جامعه را به هر صورت آن حزب سیاسی چپ دموکراتیک و ملی به عهده میگیرد. تمام انواع از افراط چه چپ چه راست درین نوع سیستم مردود شناخته میشود. از لحاظ اقتصادی دولت به اشتراک مالکیت خصوصی ، سهامی وبا مختلط وتقویه مالکیت عامه مرحله به مرحله به پیش میرود. مالکیت بر وسایل تولید به اشکال مختلف آن یعنی خصوصی ، سهامی و دولتی تا زمانی باقی میماند که مالکیت دولتی و عامه از هر جهت برتری خویشرا حاصل و به ضرورت مالکیت خصوصی نیاز جامعه کمتر میگردد.
برای رشد فرهنگ و کلتور و رشد جامعه از هر حیث قدم به قدم بطرف گذار از یک مر حله به مر حلهء دیگری راه می پیماید. برای حفظ حاکمیت و طی مرحلهء گذار قوای تقنینیه ، قضائیه و اجرائیه با احتیاط زیاد حاکمیت زحمتکشان را تا مین و بنیاد های حاکمیت را تقویه تا قوانین موضوعه به اجرا در آید.
سهولت ها به اکثریت جامعه به شکل فراوان پیشکش و رویدست گرفته میشود و با طرح برنامه های قوی، منظم وسنجیده شده مطابق به اوضاع واحوال( اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ) جامعه ء مربوط میتواندبه مراحل رشد برسند.
اصل مطلب بخاطر این مورد بحث است که هر گاه کسی ویا گروهی چنین و چنان نظریات داشته باشد خیانت نیست. آنچه لازم است و مطابق به خواست وشرایط جامعهء مربوط است از آن استفاده باید شود ، و برای عملی شدن آن کار صورت گیرد.
دریافت و جه مشترک وتلفیق تیوریک مسایل مربوط به عینیت وذهنیت جامعه همیشه در دست اندر کاران و گروه های سیاسی بوده. انها میتوانند با پذیرش همدیگر پرابلم را حل وفصل نمایند.
تیوری : که مجموع از نظریات ایدیا لوژیک ، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ، مذهبی، کلتوری ، فرهنگی ، اخلاقی و.... جامعه را مطالعه و تشکیل مینمایند. بخصوص تیوری علمی آ نقدر غنی و وسیع است که میتوان از بحر بیکران آن بخاطرهر نوع از سیستم فرماسیونی جامعه استفاده نمود. بشرطیکه مقصد و مرام مردم و جامعه باشد نه اینکه من. در صورتیکه من ضرورت باشد حرس ادمی آنقدر زیاد است که من باز من میشود و چندین من میشود که اصل من که مردم ، جامعه و وطن است به باد فراموشی میرود.
در غنای تیوریک بحث بالای تنوع فکری است ! نباید ما در برابر این مسله بشکل ساده باندیشیم این رهیست برای نظریات ما که میتوانیم در سیستم سیاسی – اجتماعی واقتصادی یک جامعه در درو ن یک حزب سیاسی با وسعت نظر و خوشبینی اجتماعی بحیث کل انچه مطابق به شرایط زمان و جامعه ما در شرایط موجود مطابقت دارد عمل نمائیم
ازاین جهت حزب واحد افغانستان به داعیهء حق وعدالت اجتماعی وداد خواهی، انسان و انسان سالاری برای حقوق اتباع کشور ،برابری حقوق مرد وزن، دفاع از استقلال، تمامیت ارضی ومعنویت ملی یکجابا تمام روشنفکران، احزاب چپ سیاسی ، وطنپرستان و وطنخواهان همیشه پیشنهاد مینماید
که ما بدون تعصب بخاطر اتحاد بزرگ از نیروهای چپ دموکراتیک ملی ووطن دوست در جبهه وسیع روشنفکری باهم میتوانیم راه حل پروبلم های امروز وآیندهء کشور خویش رادریافت وبر آن غلبه نمائیم.

 قوت در وحدت ماست.
 


August 4th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي